Fægtning
Fægtning er den eneste disciplin i Moderne Femkamp, hvor man har mulighed for at score points selv, samtidig med at man kan forhindre sine modstandere i at score. En vunden kamp er en tabt kamp til modstanderen.
Våbnet er kårde, som det oprindelige duel-våben, med tilsvarende regler. Alle møder alle og der fægtes til ét touche (én træffer) som skal opnås inden for et minut. Hvis ingen har vundet, når kampen afbrydes efter 1 minut (effektiv kamptid), har begge femkæmperne tabt kampen.
Vinder man 70 % sejre opnås 250 points. Flere/færre sejre giver 5 point plus/minus.
Eksempel:
36 deltagere = 35 kampe pr. femkæmper
70% sejre = 25 sejre = 250 points
1 sejr svarer til 5 points.
Læs: Regler for fægtning (fra det internationale femkampforbund UIPM).
Svømning
Svømning er også en slags nøgledisciplin, idet det er forbundet med store fordele at være svømmer, når man starter på Moderne Femkamp. Skal man først lære at svømme (hurtigt) på det tidspunkt, hvor man starter i den Moderne Femkamp, skal man bruge meget lang tid på denne ene ting. Derfor ser man som regel også, at mange Moderne Femkæmpere er tidligere konkurrencesvømmere.
Der svømmes 200 meter.
Point: Tiden 2.30:00 giver 250 points. For hvert 0,50 sekund bedre/dårligere tillægges/fradrages 1 points. Eksempel: Tiden 2.20,0 giver 270 point.
Læs: Regler for svømning (fra det internationale femkampforbund UIPM).
Ridning
Det handler om ridebanespringning. I moderne femkamp springer vi maksimalt klasse LA, max. Højde 120 cm. Ungdom springer lavere klasser.
Banen er 350-400 meter lang. Blandt de ti forhindringer skal to være dobbelt-kombinationer. Minimum fem elementer for senior- og to elementer for junior-ride-konkurrencer skal sættes til den maksimumshøjde som den pågældende konkurrence har defineret. Men primært sættes højden af springene altid svarende til hestenes standard.
Formatet er under løbende revision for at optimere rytter-hest samarbejde.
Idealtempoet er 350 meter pr. minut. Tidsfejl straffes med 1 point pr. sekund overtid. Hvis der bruges mere end det dobbelte af idealtiden, elimineres femkæmperen fra ridningen og får nul points.
For en helt fejlfri ridning gives 300 points. En oversigt over fejlberegning kan findes her: Regler for ridning (fra det internationale femkampforbund UIPM).
Der er stort fokus på dyrevelfærd. Da man rider på lånte heste, tages der i banens konfiguration hensyn til at hest og rytter ikke er vant til at arbejde sammen. Derfor ser man oftere lavere spring, men i stedet mere krævende rytterfærdigheder, f.eks. i form af linjeføring.
Hest og rytter har 20 minutter sammen på opvarmningsbanen, med op til fem opvarmningsspring, hvilket dog varierer fra konkurrence til konkurrence, i forhold til hestens kapacitet. Den ansvarlige opvarmningsmanager har autoritet til at nægte indridning på springbanen, hvis den samlede krævede ridestandard ikke er til stede på opvarmningebanen.
Laser-Run
Skydning og løb er slået sammen i en kombineret disciplin, der minder som biathlon eller skiskydning, bare med pistol. Den kombinerede disciplin kaldes Laser-Run.
Skydningen foregår på 10 meters afstand mod en målskive, og følger generelt regler for standardpistol 10 meter. Centerpletten, der er 59,5 mm, skal rammes fem gange (med et ubegrænset antal skud). Så snart man har ramt fem gange, skal der løbes 600 meter (kortere for yngre årgange). Hvis man ikke rammer målet fem gange, må man først løbe når der er gået 50 sekunder.
Point: De kombinerede discipliner giver 500 point, hvis de fire gennemløb gennemføres på 13.20 minutter. Hver sekund hurtigere eller langsommere er giver 1 point +/-.
Regler for Laser-Run (fra det internationale femkampforbund UIPM). Se aldersgrupper og distancer på side 84, optimal tid side 91 og pointtabeller fra side 93.
Som sagt afsluttes en femkampkonkurrence med Laser-Run. Der anvendes jagtstart: Resultaterne efter fægtning, svømning og (eventuelt) ridning omregnes til starttider. Den med flest point starter først. Den deltager, der kommer først over målstregen, er vinder af dagens femkamp.
Lasser-Run som rekreativ sport
Laser-Run afvikles i stor stil som enkeltstående disciplin, både som underholdning og som første kontakt med moderne femkamp. Som helt uindviet kan man i løbet af 10 minutter blive klar til en spændende og underholdende konkurrence mellem ligesindede.
Læs nyheder om Laser-Run på UIPMs hjemmeside.